Ahad, Februari 28, 2010

ORANG JAUH DATANG..

Hari Sabtu semalam.....aku lepak-lepak dekat rumah adik aku....bapa saudara (adik arwah emak) datang dari jauh nun utara ke rumah adik aku di sini....jadi ramai-ramai aku dengan adik-beradik semua berkumpul di rumah adik aku jer...senang sikit berbincang bila dapat berkumpul bersama-sama....ini pertama kali bapa saudara aku menziarah kami di sini...selalunya bila balik bercuti hari raya kami adik-beradik yang akan menziarahi rumah beliau...kedatangan bapa saudara aku ke sini pun atas urusan keluarga....jadi ini lah satu-satunya waris terkuat yang masih tinggal....

Jom.....kita layan jer lah foto-foto yang sempat aku rakamkan....

- bapa saudaraku tengah berbincang..



- anak-anak buah yang datang..

- bersama sepupuku zul...

- bergerak pulang..


Jumaat, Februari 26, 2010

KOPI...OH KOPI...

- suka minum nescafe susu..ni gambar hiasan jer...


Pagi-pagi memang tak sah kalau tak pekena secawan Nescafe...kalau tak minum Nescafe...mengantuk tak kan hilang...otak pun tak fresh....ehmm...aromanya...ho..ho..ho..sedap betul untuk di hirup....hendak pulak minum panas-panas...bila minum Nescafe aku rasa senang...ceria...nak buat kerja-kerja mengupdate blog pun rajin...nak buat kerja-kerja rumah lagi lah rajin....hehe! hari ni aku dah masak nasi dengan gulai ikan tenggiri pulak...sebab anak kesayangan aku tu nak makan nasi.....semalam aku buat nasi bubur ayam...dia marah dan tak suka makan bubur tu....so hari ni aku dah siap kerja-kerja aku di dapur...


- mai pekena teh tarik!

Kalau pagi-pagi aku minum Nescafe....tapi sebelah petang kadang-kadang minum teh tarik pulak..sekali sekala pekena apa salahnya....itu pun aku jarang buat kat rumah...kalau saudara-mara datang berkunjung baru lah aku buat teh tarik ni...jika aku keluar rumah...pegi jalan-jalan ke apa ke....memang aku mesti pekena teh tarik jugak....jarang oder nescafe...hehe!

Orang kata....minum nescafe memang tak elok ada cafein...tak baik untuk jantung....bab-bab ni anak aku selalu marah aku...kadang-kadang kena nyorok-nyorok minum...macam ketagih pulak!...selepas minum nescafe atau teh tarik aku minum banyak air kosong....takut jugak kan minum manis-manis nanti kena penyakit kencing manis, jantung....kan...kan..kan....anak-anak aku tak suka minuman ni...diaorang lebih suka minum milo...hehe!

Okey lah.....layan jer la citer aku ni....boring-boring terhibur jugak!!


Rabu, Februari 24, 2010

BERES.....BERES....!!!

Fuh.....lega dah!!.....kerja2 yang memeningkan kepala aku agak2 beres.....(chup-chup...ada lagi sikit belum beres..tunggu hubby huloq duit baru semua langsai...)....beban yang di tanggung makin berkurangan.....mintak2 jangan ada lagi benda2 lain yang datang.....bulan februari yang menyesakkan fikiran aku.......p.....p....main jauh2.....hehe!!

Sekarang dah kurang sakit2 kepala.....tak pening2 lagi....tak mau sangkut2 lagi....tak mau lagi nak fikir macam2 masalah......bebaskan aku dari semua masalah......aku nak tenangkan fikiran.....huh...huh jangan cakap.....ada lagi kut.....tak pe jauh lagi jangan di fikirkan sangat....(bulan march paling mendebarkan)...tak payah citer lagi....tunggu saja lah....


....aku nak senyum....tengok muka baby ni pun boleh buat aku tersenyum...sebab baby ni comel lotter. aku nak ceria2 macam yang lepas2...boleh pegi main bowling lagi....pegi jalan2 dengan saudara mara...best sangat masa tu....ehmm....paling seronok!!


hehe.....tengok nie....kucing pun senyum jugak.....apa nak susah2....relax je!!

Selasa, Februari 23, 2010

NIE...YANG TAK SEDAP!!

Apa pasal dengan tajuk entri aku kali ini?....bukan pasal makanan daa....oooh..ujung bulan...biasalah ujung2 bulan ni tersangat lah banyak perkara2 yang kena jelaskan....

Yang aku nak citer ni.....pasal HUTANG PIUTANG.>>>>>>>hutang kereta, rumah, kad kredit, insuran kereta dan roadtax, semua bil2>>>>>>>>>air, api, talipon, internet, astro, cukai pintu, bil pembentungan, bil penyelenggaraan (bil pkns rumah sewa kat KL)....bulan Februari ni banyak bil yang sampai....

Nie...sapa lak nak bayar??....insuran kereta dan roadtax bulan ni jugak kena renew...kalau tak...tak bergerak lah kereta aku..ni lagi...kad prepaid, minyak petrol, tol, hai macam2 lagi lah...huh...huh....kira2 tolak tu..tolak ni....pokai...pokai....aku ni tak kerja, no income....nasib baik lah segala bil2, rumah, barangan dapur, hubby aku yang tanggung...tapi perit jugak lah.....ni anak aku nak pegi belajar overseas, belum lagi beli barang2 keperluan dia....ehmm....bab2 ini nanti kalau rajin aku citer kemudian....

.

Tapak tangan sebelah kiri pun dah gatal macam kena ulat bulu....apa tak nye...ni nak kena keluar duit...perghhh...ni....nak keluar...malas betui nak pegi buat benda2 ni (bayar hutang).....awat laa jadi lagu ni (eh...tercakap loghat utara pulak)...takpa sekali sekala keluaq bahasa ni pun baquih jugak...lepas tension aku...hehe!!...

Ni....bukan nak mintak simpati ka apa ka.....saja suka2 nak kongsi citer...nak luahkan apa yang terbuku dan terpendam..... suara hati aku jer....aku pasti ramai yang kat luar sana alami masalah seperti aku....

Ni....yang mana sudi2 singgah ke blog ni....aku nak ucapkan jutaan terima kasih kepada semua blogger2 dan semua kawan2 di alam siber...toksah dok segan2 singgah lah selalu na....!! dapat jugak menceriakan hati aku yang gundah gulana ni......

Ahad, Februari 21, 2010

BERSANTAI DI AMPANG SUPERBOWL

Semalam aku bersama kaum kerabat aku menjenguk pusat bowling di kajang...mula2 kami menuju ke pusat bowling di Alamanda, Putrajaya....rupa2 nya punya lah ramai orang dekat sini... hajat hati memang nak bermain bowling di sini jer...melihat kan keadaan yang terlalu ramai hinggakan tiada ruang....kalau ada pun kena menunggu sampai pukul 7 petang..daripada menunggu lama sangat, elok lah kami terus berpatah balik menuju ke Metro Point saje.....so kami pun berangkat ke Ampang Superbowl Kajang....keadaan serupa juga macam kat Alamanda...ramai orang...ada pertandingan.....walau bagaimana pun kami dapat juga satu lane daripada dua lane yang kami mintak....

Apa2 pun kami tetap enjoy selepas habis bermain....pasukan kami seramai enam orang...nana, farah, sam (asraf), tun, sal, idah....anak adik aku yang dua orang izzat dan ilyana tak main, tengok saja...cuma pegang2 bola bowling....hehe!!

Joommmmm.....layaaaaaaannnnnn....aksi2 kami yang kelakar bagai nak rak!!



- cuba2 nak testing dulu -

- aik bola masuk longkang ke!!

- malasnye nak toleh belakang..strike ke tak?

- dua beranak baju nak purple jer!

- macam kembar jer..emm bukan kami sepupu..

- ni dah habis main..so posing la pegang2 bola jer...


- jom tengok sape yang point tinggi..1st nana, 2nd farah, 3rd idah, 4th tun, 5th sam, 6th sal (markah tercorot tu aku lah hehe)...lama tak main lenguh jari2...ni 1st game...2nd game aku pintas la diaorang ni...dapat no. 2...terer tak?....point kitaorang takde lah melebihi 100..bukannye pemain professional...suka suka jer!!

- dua beradik idah & tun..

- abis main kami singgah makan2 di KFC...

- lincin...tinggal tulang jer!!

- anak buah ilyana dan izzat..

Jumaat, Februari 19, 2010

JOM MAKAN2...

Semalam my hubby bawa balik ikan punya la besar......entah ikan apa...my hubby kata ikan nyok-nyok....ish2 lama aku tak masak ikan ni...selalu nya my hubby bawa balik ikan kecil2 macam ikan kembung, ikan tenggiri dan ikan bawal...tapi kali ni katanya ikan nyok-nyok...ikan ni mesti sedap...sebab masa dulu2 memang ikan ni lah yang arwah ayah selalu belikan...suruh mak masak...bila teringat kembali... arwah ayah memang suka makan ikan nyok-nyok sebab isinya yang sedap...!!!...selalu nya mak masak gulai....

Okey....kali ni aku cuba masak resepi masam-manis guna ikan nyok-nyok...tak tahu nak masak apa...hari2 masak gulai pun dah naik muak.....Jom tengok masakan aku kali ni.....hidangan tengahari...boleh lah tahan..... nampak macam pedas....sengaja aku buat tak pedas....he2x!!



ikan nyok2 masam manis

Bahan2:)

3 @ 4 keping ikan nyok-nyok di goreng dulu (guna bawal lagi sedap)

3 @ 4 biji tomato di potong kecil2 (kalau ada nenas masukkan jer)

2 @ 3 biji bawang putih dan bawang besar warna kuning (dihiris)

3 sudu cili boh (kalau nak pedas bubuh lebih)

sedikit sos cili dan sos tiram

garam secukup rasa



sayur kubis udang

ikan nyok-nyok goreng

Pssssttt....adik2 kt overseas boleh la cuba buat ye kalau teringin nak makan...tak susah pun...mesti yucika, syaza, longhafiz dgn jhazkitaro terliur tengok ni..he3x..!!

Khamis, Februari 18, 2010

SELAMAT HARI LAHIR WAHAI ANAK KU





"Selamat Hari Lahir abang...!!!

semoga

Di panjangkan umur, di murahkan rezeki

DAN

Di permudahkan segala urusan

Di berkati ALLAH sepanjang hayat...

Menjadi anak yang soleh dan cemerlang dalam hidup di dunia dan di akhirat..

insyaAllah....Amin...

Mama sayannnnng...abang...!!!

Rabu, Februari 17, 2010

BERTEMU KEMBALI

Salam sejahtera semua....sejak cuti panjang raya cina ni aku memang sibuk sikit..apa tak nye...cuti empat hari aku penuhi dengan aktiviti2....lagi pun dalam dua hari lepas ada gangguan teknikal - tiada internet jadi aku tak dapat nak update blog aku...walaubagaimana pun sekarang dah kembali pulih..lega hati ku dapat jugak membaca blog kekawan semua....

Sepanjang cuti lepas, anak2 aku pulang bercuti kerumah...memang penuh dan meriah rumah aku ketika itu...adik aku bersama famili nya pun datang bertandang ke rumah ku...hari itu memang gamatlah...seronok bersembang dan berbicara...menu hari itu aku masak spagheti carbonara dan nasi bubur ayam..sengaja aku buat masakan ni sebab dah lama tak buat lagi pun aku memang menunggu anak2 aku pulang bercuti barulah ada kesempatan...memang menjadi kesukaan anak2 bila aku memasak makanan kegemaran mereka....

Selepas memasak dan makan2...aku bersama dengan adik aku pergi berkunjung ke Nilai 3...lama tak ke sana jadi ini lah peluang aku berjalan-jalan masa cuti panjang ni....ramai jugak orang yang berkunjung kesana...aku sempat jugak membeli set cadar...harga berpatutan tak lah mahal sangat kalau nak di bandingkan dengan kedai2 biasa....adik aku pulak sempat membeli karpet dan barang hiasan rumah....

Setelah habis bershopping....kami terus pulang...dalam perjalanan pulang kami singgah makan2 dulu dekat gerai tepi jalan yang memang popular dengan makanan seperti cendol pulut, rojak mee, rojak kuih dan macam2 lagi lah...cuaca hari itu memang panas giler...jadi kami pekena cendol pulut, rojak mee dan kotiaw goreng kerang...ok lah sedap!!

Keesokkan hari aku menghantar anak aku pulang ke asrama nya...so sekarang rutin ku macam biasa balik tak lah sesibuk sangat....

Sabtu, Februari 13, 2010

MEMANG PELIK..

Seingat aku awal tahun lepas, bulan Januari 2009...aku bersama rombongan keluargaku menghadiri kenduri kahwin anak sepupuku di Taman Tun Aminah, Skudai, Johor Bahru...

Sepanjang perjalanan menuju ke selatan...terdapat banyak kenderaan menyusuri jalanraya. mungkin jugak cuti umum ketika itu... banyak kenderaan dari selatan menuju ke utara ...yang peliknya banyak kenderaan dari negara jiran memasuki Malaysia...kebanyakkannya menggunakan kereta mewah...kaya nya mereka ini...fikir ku!.Cara pemanduan mereka pun agak keterlaluan apa tidak nya mereka memandu terlalu laju...memotong kiri dan kanan jalan terlalu pantas...aku sebagai pemandu kecil terpaksa mengelak dan memperlahankan kereta ku..Fikirku....beginikah cara nya mereka memandu kereta?....tanpa memperdulikan keselamatan orang lain....memang bahaya!!..kecuuut perut aku....

Hari ini aku terbaca artikel di akhbar utusan....memang benar apa yang di perkatakan dalam akhbar tersebut...aku ingatkan tiada siapa yang perasan tentang hal ini....sewajarlah perkara ini di ambil perhatian...!!!

Sesiapa yang belum lagi membacanya ..sila (klik disini) untuk mengetahui dengan lebih lanjut lagi...


Khamis, Februari 11, 2010

HARI PERTAMA MASUK KERJA

Semalam anak ku balik kerja jam 7.00 petang....agak lewat jugak....lama jugak aku menanti di rumah...bukan apa risau kalau dia ada masalah apa2 kat tempat kerja....rupa2 Team Leader tempat dia kerja bagi terlalu banyak kerja....penat giler....keluarkan barang2 dari dalam stor bawa ke dalam bahagian rak2 dalam pasaraya tersebut...dari situ kena susun bagi teratur dan kemas...huh meletihkan.....

Bila sampai rumah memang haus giler....bawa air pun tak cukup sebotol...hari ini aku bekalkan dua botol air besar lagi biar anak ku ada tenaga untuk buat kerja yang berat2...kesian anak ku...tak sangka pulak dia dapat kerja yang berat2...tapi tak apalah anak lelaki mesti kuat semangat...nie kalau anak perempuan mesti dah cabut lari dah....macam dulu pernah bekerja sementara di stesen minyak petronas...tak tahan katanya dengan bermacam-macam perangai manusia..sehari kerja terus berhenti....he3x...

Hari ini aku pun baru ambik anak perempuan ku dari asrama...cuti panjang selama sebulan setengah....masa ni lah aku ada macam2 projek...mungkin agak sibuk sikit....insyaAllah dari masa ke semasa aku akan cuba update mana yang termampu....nak tahu sebab.....bila anak ku cuti ada problem sikit....dia je yang kontrol PC ni sampai aku nak buat kerja agak tipis harapan ku...terpaksa minta izin dari anak pulak...hmmm...!!

Rabu, Februari 10, 2010

PERGI KERJA NAIK BASIKAL...!!!

Pagi2 lagi anak lelaki ku dah bangun.....begitu excited nak masuk kerja....mana tak nya sebelum ni anak ku belum pernah bekerja di mana2 pun...maklum lah baru habis belajar....tengok kawan2 semua nya dah bekerja...ada yang kerja dekat pizza hut, kentucky, pasaraya maidin dan pasaraya tesco....anak ku dapat kerja dekat tesco....dekat dengan rumah ku....jadi tak de masalah dengan transport....kayuh basikal lima minit dah sampai....bagus jugak kalau hari2 berbasikal badan boleh jadi kurus dan sihat....he3x!!

Anak ku masuk kerja hari ini pukul 9.00 pagi....balik pukul 5.00 petang kut..aku pun tak sempat nak tanya...sempat jugak anak ku bersarapan pagi dengan dua keping roti bersalut kaya pandan dan teh O panas!!...aku sediakan bekalan tiga keping roti dan satu botol air masak untuk anak ku makan sewaktu tengahari nanti...bajet giler....al-maklumlah baru masuk kerja...kalau nak balik rumah pun sempat lagi makan nasi tengahari sebab aku dah sudah memasak. Hari ini resepi masak asam pedas ikan mata besar!!...kegemaran anak ku tuu..!!!

Takpe lah....kalau tak balik tengahari pun, aku tetap simpan lauk kegemaran anak ku...he3x!!
........bersambung......


Selasa, Februari 09, 2010

ALAHAI, ANAK BONGSUKU DAPAT KERJA!

Hari ini jam 10 pagi....aku bawa anak lelaki ku pergi temuduga....di pasaraya berdekatan dengan rumah ku...sebelum ini anak ku belajar kelas komputer selama dua minggu saja (kelas intensive). dah abis belajar komputer aku suruh anak ku pergi mencari kerja...daripada duduk di rumah tak buat apa2 lebih baik pergi kerja je....lagi pun kalau duduk di rumah asyik main game berjam-jam, sampai aku sendiri nak guna PC pun susah....kena tunggu giliran pulak...kekadang tu sampai bergaduh dengan anak sendiri....takde lah gaduh perang besar....saje je buat2 merajuk konon..he3x...

Aku harap biarlah anak ku bekerja dapat jugak pengalaman....kalau takde pengalaman susah jugak, nanti bila abis pengajian sekurang-kurangnya ada le jugak pengalaman bekerja...sekarang ni anak ku tengah tunggu keputusan SPM...lambat lagi nak keluar...tu la aku suruh anak ku cari kerja...sebab kekawan dia ramai yang dah pergi bekerja...tengok lah lepas dua atau tiga bulan kerja boleh la pergi belajar memandu pulak...kekawan dia pun dah ramai pergi belajar memandu, anak ku pun teringin nak belajar jugak ...aku suruh dia kumpul duit dulu lepas tu boleh lah pergi mendaftar kelas memandu pulak...

Esok anak ku dah mula masuk kerja...kena daftar diri pukul 9 pagi. ...tadi aku sempat jugak pergi membeli 2 helai t-shirt putih dan sepasang kasut kanvas hitam... lepas tu pergi pulak ke pejabat KWSP untuk membuka akaun kwsp...kena buat sendiri...biasanya majikan yang buat untuk kita tapi diaorang suruh anak ku yang pergi buka akaun...nasib baik lah pejabat kwsp tak jauh dari rumah..lebih kurang 20 minit dah sampai...banyak jugak benda2 yang kena buat seperti fotokopi i.c, tangkap gambar 4 keping dan buat salinan sijil2 sekolah..semua nya diaorang hendak..

Selesai saje kerja2 ni...aku terus pergi makan dekat foodcourt...lama tak pekena kotiaw goreng kerang...anak ku makan nasi goreng cina dan kami ode milo ais dengan teh ais...emmm..sedap!
Lepas tu apa lagi...panas matahari terik giler....kami terus balik ke rumah...kerjaku dah selesai....!!!

Isnin, Februari 08, 2010

MINGGU DEPAN ANAK KU PULANG BERCUTI!

- anak ku farah (sebelah kiri)

Lama jugak tak dengar kisah2 ku di entri ni…dok bercerita pasal benda2 lain sampai tak hengat nak postkan cerita2 keluarga ku…biarlah hari ini aku mula kan beberapa siri2 baru yang akan muncul dalam post kali ini….macam cerita dalam filem lah pulak..apa2pun sudi2 lah bersama ku melayari blogku hingga ke penghujung episod...ye ye oo jer!

Banyak jugak blog2 kekawan yang sempat aku tatapi….bermacam-macam ragam dan kisah empunya blog…perjalanan kisah semuanya best2, ada yang menceritakan hal2 semasa, keluarga, perihal pelajar luar negara, melancong serata dunia dan sebagainya…

Berbalik kepada tajuk di atas…rasanya aku juga terpanggil untuk berkongsi cerita mengenai keluarga ku untuk tatapan pembaca blog semua...seperti yang aku maklumkan minggu depan anak ku akan pulang bercuti…maksudku bercuti setelah tamat belajar selama dua tahun di pusat persediaan di Shah Alam. Anak ku akan bercuti selama sebulan setengah sebelum berangkat ke luar negara untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang kejuruteraan di negara Jepun..Pada ketika ini anak ku baru berumur 19 tahun lebih belum genap 20 tahun lagi...

Untuk makluman ….sebenarnya aku sebagai seorang ibu memanglah merasa bimbang, risau bila memikirkan bagaimana lah agaknya keadaan anak ku apabila berada di negara orang…negara asing yang selama ni tak pernah pun menjejakkan kaki ke sana…tambahan pulak anak ku tak pernah berenggang mahupun berpisah dengan ku. Di sini pun anak ku setiap hujung bulan pasti nak balik ke rumah bercuti..Kalau dah tinggal jauh nanti bagaimana pulak!...Nampaknya takde peluang la nak balik sesuka hati…kena tunggu cuti semester atau pun cuti panjang!..yang aku risau sangat boleh ke anak ku menyesuaikan diri di sana nanti…di sana adat budaya mereka berlainan tak macam di tempat kita…dan satu lagi bab2 makanan tak macam di sini.. disini banyak makanan halal. Disana makanan halal memang susah nak dapat, kena masak sendirilah nampak nya…hal2 memasak ni memang lah anak ku kurang sikit…setakat goreng telur dan masak maggi boleh lah…takkan hari2 nak makan maggi kut…masa cuti ni lah aku kena ambil kesempatan membuka kelas masak khas untuk anak ku..demi kebaikan anak ku kenalah aku sendiri yang mengajar nya memasak yang simple2 sudah..tak payah buat yang susah2 buat pening kepala jer..lagi pun kalau dah tinggal di sana nanti mana ada masa sangat..maklumlah lepas belajar sudah tentu badan pun rasa letih, nak buat assignment, nak mengulangkaji pelajaran dan macam2 lagi lah..

Jadi aku tunggu sajalah anak ku balik baru lah aku mulakan projek aku……!!!

Ok lah….sampai di sini sahaja coretan ku…panjang2 sangat nanti boring pulak ye. tunggu jer entri ku yang seterusnya…bye!

Jumaat, Februari 05, 2010

JANGAN TENSION2, SENYUMLAH SELALU..

Jom kita bersantai dengan lawak jenaka ni pulak...layannnnnn jer..

SAPE HEBAT
Man : Bapa aku hebat. Dia polis. Semua orang takut ngan dia.
Ali : Eleh, bapa aku lagi terer. Kalau dia suruh orang tunduk, mesti orang tu tunduk.
Man : Wow! Bapa kau keja apa?
Ali : Tukang gunting rambut..

KELAS BI
Ayah : Apasal B.I kamu nie asyik dapat kosong jer..! Apasal hah?
Anak : Eh, ayah! Tu bukan kosong. Tadi cikgu adik dah kasi bintang banyak kat bebudak lain.
Ada dapat 5 bintang la, 4 bintang la. Bila turn adik jer, bintang dah abis.
Sebab itu cikgu bagi kat adik bulan..

SUDU
Doktor : Encik kena ambil 3 sudu ubat ni setiap hari.
Pesakit : Eh! tak boleh la doktor.
Doktor : Kenapa?
Pesakit : Rumah saya ada 2 sudu jer..

MAYAT
Cikgu : Hassan, sambungkan 2 ayat ini menjadi satu. "Ali menaiki basikal ke sekolah.
Ali ternampak mayat."
Hasan : Ali ternampak mayat menaiki basikal ke sekolah..

TIRU
Cikgu : Encik, anak awak didapati meniru Ali dalam exam.
Bapa : Apa bukti awak?
Cikgu : Encik tengok soalan no. 4 nie. Siapakah menemui Pulau Pinang? Seman tulis
"Saya tak tahu" dan anak encik tulis "Kalau engkau tak tahu, aku lagi la tak tahu".

DOKTOR
Suatu petang datang seorang lelaki berumur ke klinik ENT, kerana telinganya di masuki biji kacang hijau semasa dia membeli barang dapur di pasar.

Doktor : "Selamat petang..."
Pesakit : "Selamat petang Doktor!"
Doktor : Ada masalah apa....?
Pesakit : "Telinga saya di masuki biji kacang hijau, Doktor.."
Doktor : "Biar saya periksa telingan anda!"
....setelah di periksa....

Doktor : "Ada 2 cara untuk mengeluarkan biji tersebut.."
Pesakit : "Apa caranya doktor?"
Doktor : "Pembedahan kecil kosnya 2 ribu ringgit dan pilihan kedua pula percuma.."
Pesakit : "Mahal sangat doktor, kalau yang percuma bagaimana?"
Doktor : "Yang percuma kena sabar.."
Pesakit : "Baik, saya sabar, dan bagaimana caranya..?
Doktor : "Anda sirami telinga anda 2 kali sehari dan nanti jika sudah jadi tauge,
anda tinggal tarik keluar.."
Pesakit : "Huh..


Pssstt..
Mulakan hari ini dengan senyuman, kerana senyuman adalah ubat.
Jangan tension2.


Khamis, Februari 04, 2010

APA PUNCANYA? - penyakit jantung

Tanpa mengira peringkat usia dan gaya hidup, penyakit ini di takuti ramai kerana kehadirannya tidak disedari dan bakal menyerang pada bila-bila masa sahaja, tanpa sebarang tanda mahupun isyarat. Jika dahulu, penyakit jantung hanya dihidapi oleh warga tua tetapi kini, semakin ramai kanak-kanak dan golongan muda yang turut menjadi mangsa.

Diantara faktor penyumbang kepada risiko yang berkaitan dengan kejadian kardiovaskular adalah seperti merokok, tekanan darah tinggi, pemakanan yang tidak baik atau berat badan berlebihan, kurang aktif atau tidak bersenam secara berkala dan tekanan.

Oleh itu, setiap individu disarankan agar mengamalkan cara hidup yang sihat agar dapat mencegah daripada terkena penyakit ini.

Tanda-tanda Penyakit Jantung

  • Berpeluh
  • Sesak nafas
  • Loya
  • Tercungap-cungap apabila kepenatan
  • Degupan jantung luar biasa
  • Sakit pada bahagian dada
  • Penyakit arteri koronari
  • Angin
  • Lemah jantung
  • Kematian mengejut
Faktor Utama Penyakit jantung

  • Kadar kolesterol yang tinggi
  • Merokok
  • Tekanan darah tinggi
  • Diabetes militus
  • Sejarah keturunan keluarga
  • Kurang bersenam atau melakukan aktiviti fizikal
  • Tekanan
  • Berlebihan berat badan
Kaedah Berkesan Ke arah jantung Sihat

  1. Makan secara sihat. Kurangkan pengambilan lemak dan daging binatang. Tindakan ini menolong mengelak terjadinya pengerasan pada arteri iaitu salah satu punca tekanan darah tinggi, penyakit jantung dan strok.
  2. Berhentilah merokok. Saranan kerajaan yang sering kita dengar tetapi tidak ramai yang mematuhinya. Sesiapa sahaja yang terdedah secara langsung dengan asap rokok, berisiko mendapat serangan jantung, apatah lagi bagi mereka yang merokok.
  3. Ringan-ringankan tulang untuk bersenam. Pelbagaikan bentuk senaman agar anda tidak bosan untuk bersenam setiap hari. Jadikan ini sebagai suatu amalan ke arah gaya hidup yang lebih sihat.
  4. Kekalkan berat badan ideal. Berat badan berlebihan membebankan jantung, jadi cuba dapatkan berat badan yang bersesuaian dengan ketinggian anda.
  5. Elakkan tekanan. Cuba belajar bertenang, beribadat, berehat sambil mendengar muzik, beriadah dan berfikiran positif akan membuatkan anda merasa sihat.
  6. Sekiranya anda mempunyai sejarah keturunan yang berpenyakit jantung, jalanilah ujian pemeriksaan tekanan darah secara berkala.
Pssstt...di bawah ini ada 10 jenis makanan antikolesterol yang boleh menjadi panduan pemakanan yang sihat jika kita amalkan selalu... Jagalah kesihatan untuk kesejahteraan hidup kita..