Selasa, Februari 09, 2010

ALAHAI, ANAK BONGSUKU DAPAT KERJA!

Hari ini jam 10 pagi....aku bawa anak lelaki ku pergi temuduga....di pasaraya berdekatan dengan rumah ku...sebelum ini anak ku belajar kelas komputer selama dua minggu saja (kelas intensive). dah abis belajar komputer aku suruh anak ku pergi mencari kerja...daripada duduk di rumah tak buat apa2 lebih baik pergi kerja je....lagi pun kalau duduk di rumah asyik main game berjam-jam, sampai aku sendiri nak guna PC pun susah....kena tunggu giliran pulak...kekadang tu sampai bergaduh dengan anak sendiri....takde lah gaduh perang besar....saje je buat2 merajuk konon..he3x...

Aku harap biarlah anak ku bekerja dapat jugak pengalaman....kalau takde pengalaman susah jugak, nanti bila abis pengajian sekurang-kurangnya ada le jugak pengalaman bekerja...sekarang ni anak ku tengah tunggu keputusan SPM...lambat lagi nak keluar...tu la aku suruh anak ku cari kerja...sebab kekawan dia ramai yang dah pergi bekerja...tengok lah lepas dua atau tiga bulan kerja boleh la pergi belajar memandu pulak...kekawan dia pun dah ramai pergi belajar memandu, anak ku pun teringin nak belajar jugak ...aku suruh dia kumpul duit dulu lepas tu boleh lah pergi mendaftar kelas memandu pulak...

Esok anak ku dah mula masuk kerja...kena daftar diri pukul 9 pagi. ...tadi aku sempat jugak pergi membeli 2 helai t-shirt putih dan sepasang kasut kanvas hitam... lepas tu pergi pulak ke pejabat KWSP untuk membuka akaun kwsp...kena buat sendiri...biasanya majikan yang buat untuk kita tapi diaorang suruh anak ku yang pergi buka akaun...nasib baik lah pejabat kwsp tak jauh dari rumah..lebih kurang 20 minit dah sampai...banyak jugak benda2 yang kena buat seperti fotokopi i.c, tangkap gambar 4 keping dan buat salinan sijil2 sekolah..semua nya diaorang hendak..

Selesai saje kerja2 ni...aku terus pergi makan dekat foodcourt...lama tak pekena kotiaw goreng kerang...anak ku makan nasi goreng cina dan kami ode milo ais dengan teh ais...emmm..sedap!
Lepas tu apa lagi...panas matahari terik giler....kami terus balik ke rumah...kerjaku dah selesai....!!!

Tiada ulasan: