Jumaat, Februari 19, 2010

JOM MAKAN2...

Semalam my hubby bawa balik ikan punya la besar......entah ikan apa...my hubby kata ikan nyok-nyok....ish2 lama aku tak masak ikan ni...selalu nya my hubby bawa balik ikan kecil2 macam ikan kembung, ikan tenggiri dan ikan bawal...tapi kali ni katanya ikan nyok-nyok...ikan ni mesti sedap...sebab masa dulu2 memang ikan ni lah yang arwah ayah selalu belikan...suruh mak masak...bila teringat kembali... arwah ayah memang suka makan ikan nyok-nyok sebab isinya yang sedap...!!!...selalu nya mak masak gulai....

Okey....kali ni aku cuba masak resepi masam-manis guna ikan nyok-nyok...tak tahu nak masak apa...hari2 masak gulai pun dah naik muak.....Jom tengok masakan aku kali ni.....hidangan tengahari...boleh lah tahan..... nampak macam pedas....sengaja aku buat tak pedas....he2x!!



ikan nyok2 masam manis

Bahan2:)

3 @ 4 keping ikan nyok-nyok di goreng dulu (guna bawal lagi sedap)

3 @ 4 biji tomato di potong kecil2 (kalau ada nenas masukkan jer)

2 @ 3 biji bawang putih dan bawang besar warna kuning (dihiris)

3 sudu cili boh (kalau nak pedas bubuh lebih)

sedikit sos cili dan sos tiram

garam secukup rasa



sayur kubis udang

ikan nyok-nyok goreng

Pssssttt....adik2 kt overseas boleh la cuba buat ye kalau teringin nak makan...tak susah pun...mesti yucika, syaza, longhafiz dgn jhazkitaro terliur tengok ni..he3x..!!

4 ulasan:

YucIkA berkata...

waaa..bestnyer...nakkk....

terliur dah ni...hehehhehe...

ain berkata...

hallammak..sedapnyer ikan goreng tu...lapa terus perut neh

Ariff Shah berkata...

ikan nyok-nyok? ikan apa tu? tak pernah dengar pun

sweetsal berkata...

belah utara panggil ikan nyok2, kt kl tak tau apa nama ikan ni...hehe!