Jumaat, Jun 18, 2010

KENANGAN MANIS DI KAMPUNGKU

Pada keesokan hari selepas berjalan-jalan di Penang, kami seramai lima keluarga singgah pulak ke kampung halaman kami yang telah lama kami tinggalkan....di sinilah tempat kelahiran kami adik-beradik.....memang lama sungguh tak menjenguk kampung halaman....kalau balik pun setahun sekali itu pun jika ada urusan keluarga baru kami pakat-pakat adik-beradik balik ke kampung.....seronok sangat bila berkumpul ramai-ramai, macam-macam aktiviti kami buat.....jom tengok suasana kampung yang dikelilingi dengan sawah padi......bukan main best....!!!



dulu di sini lah rumah kami, tapi sekarang dah tinggal tapak saja...kami dah berpindah ke tempat lain yang berdekatan dengan jalan-raya...inilah tanah peninggalan arwah....tempat ni dah maju dah, tak macam dulu lagi.....


- nyonya tengah menyusun asam gelugor...

sambil jalan-jalan singgah tengok orang menjemur asam gelugor@keping...ikan kering pun ada juga di jemur di sini.....tempat ni memang dekat dengan perkampungan nelayan, selain dari bersawah ada jugak yang menangkap ikan di laut...




- tuan rumah ke ni....

sedang menunggu tetamu yang datang....eh eh ni bukan tuan rumah....kami singgah di teratak Paksu (rumah persinggahan ala-ala homestay) gitu....di belakang rumah tu ada sawah padi yang hampir-hampir masak, dua bulan lagi kut padi dah boleh tuai......sekarang orang kampung dah guna mesin, tak macam dulu pakai pisau sabit bila nak ambik padi....


- sedang menangkoi ikan...


- seronok jugak naik buai ni....kena angin memang ralit boleh terus tertidur....




- mak mak relax...relax dulu sambil tengok anak-anak memancing dan menangkoi ikan....


- budak-budak memang suka la....


- bapak-bapak tak lepas peluang memancing jugak....



- baru dapat ikan sekor.....dalam parit tu banyak ikan tapi kecik2 jer.....time kami datang ikan belum cukup besar lagi kut....


- sabar jer laa menunggu ikan tak timbul2 lagi....


- eh eh posing dengan ikan pulak....


- budak-budak ni seronok bermain ikan guna tangkuk lagi....


- macam tak pernah tengok ikan, memanglah orang kota balik kampung macam jakun la pulak....


- dah banyak dapat ikan, ikan sepat, ikan puyu dengan ikan lampang, apa lagi siang lah, boleh jugak goreng makan dengan nasi....





tengok la, dah penat dengan aktiviti, time ni kami semua pekena nasi, ikan goreng, gulai lemak ikan kering, labu air masak lemak, sambal belacan campur buah macang dan ulam-ulaman.....perghhhhh........masakan kampung sedap giler....!!!!


- jalan kaki nak makan kenduri pulak.....

lepas makan tengahari ada pulak kenduri kahwin dekat-dekat situ....kebetulan tuan rumah tu bukan orang lain, sedara jugak sempat dia datang menjemput kami......sebab dah banyak kali tuan rumah tu jemput terpaksa lah kami konvoi ramai-ramai macam rombongan cik kiah pergi kenduri.......apa lagi rezeki jangan di tolak.....


- perut pun dah kenyang, makan ala kadar jer la....


- sebelum balik sempat jumpa tuan rumah pengantin....



Sekali sekala balik kampung memang seronok tak terkata bila berjumpa dan berkumpul ramai-ramai dengan sedara mara dan adik beradik.....bukan senang nak balik selalu, kalau yang bekerja terpaksa ambik cuti, yang bersekolah kena tunggu sekolah cuti dulu baru boleh balik kampung....tak tau lagi bila boleh berkumpul macam ni......apa-apa pun percutian kali ni memang seronok dan tak rugi.....memang berbaloi-baloi best....

27 ulasan:

~ar!eyko san~ berkata...

seronok nye balik kg..dh lme xblk kg..rndu nye mak ayh =(

pakcikLie berkata...

apa nama kpg tu..cm sama kpg pakcik ja...?? siap menagkoi lg..awat tak mengagaw ja..

Eka Yucika berkata...

ya Allah..bestnyaaaaa!!!!

rndu kt kmpg bila bc entry kli ni T__T

HEHEHE

(: syai_sharif :) berkata...

adooi kampung ade sawah padi
ni yang jeles i!
hihi:P

Nur -al- Ain berkata...

bestnye kampung gini..kampung ian tak gini pun. hehheheheeee

LaNuNsepet berkata...

wah... kak..
bestnyer.. suasana kmpg..
lanun dah lama tak balik umah..
skrg adik bradik dah besar..
byk merantau.. payah nak kumpul dah macam ni timbe bese bese..

InsyaAllah ade jumper nak wat gni gak lah.

nice post kak.

En iLham berkata...

seronoknya balik kampung
semua perkara boleh dilakukan bersama kan
muhibbah semua penduduk kampung untuk melakukan apa pun
hehe

sweetsal berkata...

pakcikLie..kpg tu kt perak utara, bestnya kami blk kpg..tu la tak mengagaw pun..parit situ sengkat ja, byk keleboq, klau turun tak naik kut..hehe...pakcikLie org kedah ka?

Ms Pancake berkata...

omg! my kampung do not have all these.. nak jugak ikut balik kampung..hihi

Nadiah Sidek berkata...

seronokn tgk aktiviti akk kat kampung dgn adik-beradik

Hasmadi berkata...

best ngan aktiviti kg...dah lama x rasa suasana cenggini...

[z@ck] berkata...

i miss my hometown..
=(

NARDtheNERD berkata...

kg sis penang kat mane?..=))

Kaito berkata...

wah..kampung ada sawah...jeles nye...kampug aku ada swimming pool je..pancing orang boleh la...haha

fauzuskamaruddin berkata...

saya tkde kg kak, kg kt kl and klang klu raya pon singgah pd je suaminya kg ..tu pon bukan kg kak heee...so tiap kali raya saya sure akn ckp wahh bestnye ade kg kt kwn-kwn...(^^)

Affan Ruslan berkata...

Salam.
Best sungguh kt kg.
Lagi2 bg student mcm kami yg berjauhan dgn keluarga. Huhu

Amyna berkata...

meriahnya susuan asam gelugor tue..
kecur air liur.. ngee~

salam kenal ya!

mamaharith berkata...

hmm..kg tu kat mana tuh,..balik pulau ker hehe..

farysa berkata...

bestny dpt blik kmpg
farysa dh xd kmpg
hehe

@juera berkata...

bestnya kg. dkt ngn sawah..

Brilliant Marjan@اداويه berkata...

salam kak..

waduh..meriah sungguh dpt kumpul beramai-ramai macam ni..best!!

sejuk mata melihat suasana kg akk..dulu masa kecik, saya pernah tgk pokok dan buah asam gelugor di rumah jiran..tapi sekarang ni dah tiada..susah nk jumpa..

phyto hystrix berkata...

slm,

cntk sggh suasana kampung..aman rsnya! :)

iyda murasaki berkata...

wahhhh seronok tengok bila berkumpul ramai2 camnih...happy family=))

Long Haffiz Long Hassan berkata...

niue mmg bbtul kmpung sy nie..best2..haha

Lagenda berkata...

waaaaaaaaa..mak x de kmpung cam btu!!!!

Tanpa Nama berkata...

rasanya nk balik lg...x puas
inilah tmpt kelahiranku tercinta...
teruja sgt2.mengimbau kenangan lama

idasm berkata...

bestnyer kg akak. ada sawah padi. ramai2 tangkap ikan gitu.. lepas tu makan ramai2.. wah.. bestnyer!!!