Sabtu, Julai 24, 2010

NISFU SYA'ABAN

Salam.........

Malam Nisfu Sya'aban 1431H akan tiba pada hari Isnin (26hb Julai 2010) malam Selasa (sebaik saja masuk maghrib), dimana bermulanya 15 Sya'aban 1431H.

Oleh itu, marilah kita sama-sama mengambil masa keemasan ini untuk menutup catatan amal ibadah kita kepada Allah dengan baik dan seterusnya berazam untuk memperbaiki diri kita untuk catatan yang baru. Riwayat yang muktabar menyatakan Hari Nisfu Sya'aban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru.

Berikut adalah antara amal ibadah yang digalakkan di hari Nisfu Sya'aban:

1) Selepas solat maghrib (15 Sya'aban 1431H, Isnin malam Selasa)
Solat sunat nisfu sya'aban, 2 rakaat

Rakaat 1 : baca Al-Fatihah & surah Al-Qadar 1x
Rakaat 2 : baca Al-Fatihah & surah Al-Ikhlas 3x

2) Membaca Yasin 3x selepas solat Maghrib (15 Sya'aban 1431H, Isnin malam Selasa)

  • Selepas Yasin pertama: mohon dipanjangkan umur untuk beribadat kepada Allah
  • Selepas Yasin kedua: mohon rezeki yang halal untuk beribadat kepada Allah
  • Selepas Yasin ketiga: mohon ditetapkan iman dan Islam & mati didalam iman & pohonlah segala yang baik dan munafaat.
Kemudian baca Istighfar 11x & selawat 11x
Baca doa Nisfu Sya'aban (ada didalam Yasin Majmuk)

3. Baca surah Al-Ikhlas 1000x

4. Berpuasa pada siangnya

Abul Khair Al Talaqaani r.a. mengira nama2 malam Nisfu Sya'aban sebanyak 22.


Antaranya yang termasyhur adalah:
  1. Malam Dimustajabkan Doa
  2. Malam Pembahagian Takdir
  3. Malam Rahmat
  4. Malam Berkat
  5. Malam Pengampunan (Taubat)
  6. Malam Penebusan
  7. Malam Syafaat
  8. Malam Penulisan
  9. Malam Keagungan dan Kemuliaan
  10. Malam Rezeki
  11. Malam Hari Raya Para Malaikat
  12. Malam Penghidupan
Antara kelebihan bulan Sya'aban:

1. Sesiapa berpuasa sehari dalam bulan Sya'aban maka Allah haramkan tubuhnya dari api neraka dan dia akan menjadi teman kepada nabi Allah Yusof di dalam syurga.

2. Riwayat dari Osman Bin Abi Al-As, Sabda Nabi Muhammad (saw):

Pada malam nisfu sya'aban setelah berlalu 1/3 malamnya, Allah turun ke langit dunia lalu berfirman: Adakah orang-orang yang meminta maka Aku perkenankan permintannya, adakah orang yang meminta ampun maka aku ampunkannya, adakah orang yang bertaubat maka aku terima taubatnya dan diampunkan semua orang mukmin lelaki & perempuan, melainkan orang yang berzina atau orang yang berdendam marah hatinya kepada saudaranya. Sebaik-baiknya minta ampun dengan ibubapa sebelum hari nisfu sya'aban kerana amalan kita akan terhalang dari diangkat ke langit sekiranya kita derhaka/berdosa dengan ibubapa kita..

Wallahua'alam...

9 ulasan:

nosembilanbelas berkata...

terima kasih lah..bg peringatan

amira berkata...

tazkirah yang mengingatkan diri,,
moga dosa kita diampun..

Post terbaru: Tidur pun jadi Masalah!

caliph shuriken berkata...

tq kongsi ilmu2 ni ^^

idasm berkata...

tima kasih sebab berkongsi ilmu.

selamat berpuasa ye kak.

feedyoursoul berkata...

salam... thanks sbb bg peringatan.. xslap 27hb nih kn nisfu syaaban? hope dipnjgkn umr untk menghayati mlm yg pnuh berkat itu... Amin ya Rabb...

sksm berkata...

MINTA COPY ARTIKEL INI UNTK PERKONGSIAN BERSAMA...

Tanpa Nama berkata...

maafkankan saya amalan tu tak sunnah.,,

Hadith-hadith tentang Nisfu Sya’ban tidak mengajar kita apakah bentuk amalan khusus malam berkenaan. Oleh itu amalan-amalan tertentu pada malam tersebut seperti baca yasin sempena Nisfu Sya’ban, solat-solat khas tertentu adalah bukan ajaran Nabi s.a.w. Kata Dr. Yusuf al-Qaradawi dalam menjawab soalan berhubung dengan Nisfu Syaaban: “Tidak pernah diriwayatkan daripada Nabi s.a.w. dan para sahabat bahawa mereka berhimpun di masjid untuk menghidupkan malam nisfu Syaaban, membaca do`a tertentu dan solat tertentu seperti yang kita lihat pada sebahagian negeri orang Islam. Bahkan di sebahagian negeri, orang ramai berhimpun pada malam tersebut selepas maghrib di masjid. Mereka membaca surah Yasin dan solat dua raka`at dengan niat panjang umur, dua rakaat yang lain pula dengan niat tidak bergantung kepada manusia, kemudian mereka membaca do`a yang tidak pernah dipetik dari golongan salaf (para sahabah, tabi`in dan tabi’ tabi`in). Ianya satu do`a yang panjang, yang menyanggahi nusus (al-Quran dan Sunnah) juga bercanggahan dan bertentang maknanya…perhimpunan (malam nisfu Syaaban) seperti yang kita lihat dan dengar yang berlaku di sebahagian negeri orang Islam adalah bid`ah dan diada-adakan. Sepatutnya kita melakukan ibadat sekadar yang dinyatakan dalam nas. Segala kebaikan itu ialah mengikut salaf, segala keburukan itu ialah bid`ah golongan selepas mereka, dan setiap yang diadakan-adakan itu bid`ah, dan setiap yang bid`ah itu sesat dan setiap yang sesat itu dalam neraka. (Dr. Yusuf al-Qaradawi, Fatawa Mu`asarah jilid 1, m.s. 382-383, cetakan: Dar Uli al-Nuha, Beirut).

Tanpa Nama berkata...

ibaratnya saat akn naik haji,tdk dianjurkan oleh panitia utk bawa kencur,malah ada yg menyarankan utk ditinggal biar tdk membebani & manfaatnya tdk ada... tp sy bawa kencur utk lantaran penyembuh batuk,sampai disana ternyata yg melarang tadi batuk.. dan minta kencur ke sy utk obat... alhamdulillah Allah Kasih kesembuhan, bayangin... klo sy hanya membawa yg dianjurkan sj,tentu batuk lama sembuhnya,bayangin kalau amaliah sholat & baca qur'an di mlm mishu sakban ini kita amalkan tp mungkin menurut sebagian org tdk dianjurkan, dan ternyata diakherat nanti amaliah ini dihitung ibadah yang luar biasa dimata Allah,subhanallah untungnya nluar biasa... sedangkan yg melarang tadi tidak melakukannya dan jelas tdk dpt pahala amaliahnya..

KALO SAYA,WALAUPUN MENURUT PENDAPAT SEBAGIAN ORG DASAR SEBUAH AMALIAH ITU LEMAH... TAPI KALAU AMALIAH ITU PUNYA NILAI IBADAH (Sholat,baca qur'an, bertaubat, berdoa) Tetep saja akan saya lakukn toh tdk ada ruginya kita menjalankan sholat, tdk ada rugi dan dosanya kita baca al qur'an,berdoa berdzikir,dll

Justru yang rugi adalah yang melarang2 orang beribadah krn alasan apapun sedangkan dia kurang amaliahnya he he he he sudah jelas tuh... rugi banget

belom lagi kalau ternyata diakherat nanti, dasar yg dianggap lemah itu ternyata kuat... namanya juga pendapat manusia.. (Allah lah yg maha benar..) kan rugi bgt tuh yg sudah ngambil resiko melarang org utk melakukan amaliah tertentu yg ternyata amaliah itu besar pahalanya... he he he, klo saya sih nggak mau ambil resiko... ibadah jalan terus... toh amaliah model begini ada gurunya... ada nasabnya, dan artinya ada yg tanggung jawab...

Pendapat boleh beda,sudut pandang boleh beda, tp bkn utk melarang org beribadah... sholat... Allah yg disembah... Baca Yasin Al-qur'an yg dibaca... berdoa... mintanya juga ke Allah... lha kalo ibadah begini dilarang... he he he.. itu yg Nglarang ditanyain muslim bukan... he he he,jangan jangan... wow.... Astaghfirullah hal azdhim... - Hartanto.LC -Al-Hafidz

afayufu berkata...

terima kasih.. syahdu bila dah nk sampai ramadhan ni... got nuff kat sini..