Isnin, September 20, 2010

PERJALANAN YANG MEMENATKAN...

Bertolak dari Klia ke Narita, Tokyo mengambil masa 7 jam dalam penerbangan....bayangkan betapa jauhnya jarak antara kedua-dua negara...agak2 lebih kurang 5 ribu kilometer...kalau balik kampung pun tak sampai macam tu punya jauh, habis sangat kalau dari KL ke Penang pun mungkin dalam 350 km.....kalau pergi balik mau sampai 700 km kut....apa2 pun kedua-dua perjalanan yang jauh memang perit dan memenatkan satu badan....

Al-kisah puteri ku yang menaiki pesawat MH80 dari Klia sepatutnya sampai ke Tokyo dalam pukul 4 petang namun di sebabkan transit ke KK untuk mengambil penumpang lain telah menyebabkan pesawat lewat tiba lebih kurang jam 7 petang waktu M'sia....kalau waktu Tokyo dah 8 malam....sejam awal, bila sampai sana hari dah mula gelap....puteriku yang seorang diri terpaksa pulak mencari bas untuk menuju ke destinasi terakhir....agak malang semua tiket bas dah habis dan puteriku mahu tak mahu terpaksa pulak bermalam di hotel yang berhampiran...nasib baik lah semangat berani ada dalam dirinya kalau tidak kemana lagi dia nak tuju....dah lah jauh seorang diri pulak tu.....aduhh....

Keesokan hari pada waktu pagi, puteriku dah mula mencari bas menuju dari Narita ke Fukushima, pelan awal nak naik bas express terus dari Narita ke Sendai, tapi perjalanan pada waktu siang pulak tak ada, tak kan nak menunggu sampai malam lagi, daripada membuang masa puteriku naik jer bas terus ke Fukushima....perjalanan agak jauh dan mengambil masa yang lama sebab bas tersebut tidak melalui highway......sesampai jer ke Fukushima puteriku terus naik Shinkansen - japanese bulet train yang laju dan cepat sampai ke destinasi terakhir.....kesian nya!



Barang2 yang diangkut semasa pulang ke Jepun....


- sempat lagi snap pic dalam flight......ramai penumpang Jepun dari KK yang naik...melayu macam tak de jer...

- ni dia bilik hotel - narita view hotel, 20 minit naik bas dari narita....semalam 7 ribu yen, mahal jugak....


- nak cepat sampai kena naik Shinkansen pulak, kena bayar 5 ribu yen....mahal tu..

Sampai jer ke asrama terus pengsan sebab dah terlampau letih sangat dalam perjalanan, 2hari 1malam jugaklah perjalanan pulang ke Jepun......macam mana korang semua sanggup ke menempuh situasi begini.....

p/s: alhamdulillah, syukur dan selamat sampai..

33 ulasan:

idasm berkata...

Kesian dia. Dhlah sorang2. Syukur semuanya selamat...

sweetsal berkata...

idasm;

tu la, kesian jugak, kita dok jauh takleh nk buat ape..hanya bagi semangat utk dia teruskan perjalanan..

tun sempoi berkata...

nasib baik smgat kakak kental..dan berani...apa2 pn syukur Alhamdulilah dh slmat sampai...

sweetsal berkata...

tun sempoi,

nasib baik tak lemah semangat, haru kalo jadi camtu...huhu

meowwmania berkata...

uishh dpt bayangkan...beraninya sensorang tu ekk alhamdulillah kakak dah selamat smpai, smoga sukses selalu yerk ;)

sweetsal berkata...

meowwmania;

itu la, bimbang jugak hari tu, nasib baik dia tak patah semangat..lega dh sampai..

DaRa MaNiskU berkata...

hehehe..sy dpt tgk..ade kari alagappas..

Tomato Gurl's Life berkata...

kesiannye..tp xpe nak menuntut ilmu kan..seronok jgk ye ade pengalaman belajar di perantauan..alhamdulillah slmt smpi..senang hati sweetsal...

sweetsal berkata...

DaRa MaNiskU;

bawa macam2 barang kering..sampai beg pun berat..jenuh nak heret..hehe

Tomato Gurl's Life;

nak buat macam mana dah terpaksa, lega bila dh sampai..penat giler..

Nur Hayaty berkata...

syukur....selamat sampai....=]

asfz lily berkata...

syukur selamat sampai..
kalo asfz la kan..
xdpt bayangkan..xkuat lor..hehe

Uruchimaru @ kf berkata...

jauhnye.........

Fakhrur Razi berkata berkata...

wahhh hebatnya...
hidup berdikari ;D

eh blajar kt Jepun?
tang mana?

FloEllen berkata...

kesiannya anak sis..tapi tak per dia sorang anak yang kuat semangat...good luck utk dia sis

Cik Ayen berkata...

jauhnye :) tp jauh perjalanan luas permndangan :)

Abu Luqman berkata...

sabar la kak sal............susah dahulu senang kemudian ye

annazanariah berkata...

salam kak sal.. alhamdulillah, semuanye selamat.. berapa lama lagi ea anak akak kat sana? boleh la kirim souvenir nnt. hehehe..~~

sweetsal berkata...

annazanariah;

lama sgt 5thn tu..rindunye..blh je nak kirim ape2. jgn kirim kereta sudah..hehe

caliph shuriken berkata...

tingin naik shinkansen ni.. laju giler ^^

sweetsal berkata...

caliph shuriken;

memang laju giler..kalau gi jepun blh la cuba naik..cepat sampai..kalo naik bas 8jam, tp gn shinkansen 3jam dh smpai..hehe

Zairie Husin berkata...

alhamdulillah selamat sampa.. teringin la nak naik shinkansen tu.. bila la dapat.. hehe

+akufobia+ berkata...

hee.lagi best.pengalaman baru.hee.

+akufobia+ berkata...

hee.lagi best.pengalaman baru.hee.

+akufobia+ berkata...

hee.lagi best.pengalaman baru.hee.

Melati Qistyna's Mummy berkata...

xper sis, janji dia sampai dgn selamat..... lama pown xper demi ilmu, org kata bersusah2 dhl, bersenang2 kmdn... :)

Gen Fujita berkata...

hmmm bila la boleh sampai ke jepun...

caliph shuriken berkata...

klau kt sini ada shinkansen.. bole shopping utara ke selatan blk hari, hikk...

sweetsal berkata...

caliph shuriken;

kalau ada hari2 nak blk kampung..hehe

SJB berkata...

Memang penat kan? tapi tak apa semua dah selesai :). Wah..mahal juga yer hotel tu.

Lelord berkata...

lebih kurang klia ke doha...7 jam 40 minit.

alhamdulillah dah selamat sampai

nabil_potter berkata...

Alhamdulillah selamat sampai..:)

belajar ape kat sana?

sweetsal berkata...

nabil_potter;

tkasih, amik kos kej.kimia

mizzura berkata...

wah..shinkansen tu nampak canggih betull..mesti best kan...teringin de experience gi jepun gak..letak dlm list lah gini...